» Hellström Sven

Hellström Sven(1908-1980), idrottsledare, efterfrågad speaker och nöjespappa som gjorde sina kanske främsta insatser som tävlingsarrangör i idrottssammanhang.

Efter en blygsam aktiv karriär som friidrottare och fotbollsmålvakt i Gefle Idrottsförening (fyra allsvenska matcher ändå innan en ny man som Sven själv tog initiativet till att värva tog plats i målet) blev han ledare. En av de första insatserna blev att ordna en spjutkastningstävling i pausen till en fotbollsmatch, ett helt nytt grepp som lockade storpublik till Strömvallen 1937. När Gefle IF:s storhetstid i friidrott sedan inleddes 1939-1940, med Gunder Hägg som det stora namnet, var Sven Hellström en av förgrundsfigurerna. Han blev till och med avstängd från ledaruppdrag i 14 månader efter att ha avslöjats med att betala friidrottsstjärnor för att ställa upp i galorna.

Han startade också underhållningssatsningen "Pigg upp" inom socialvården, var ordförande i IOGT:s byggnadsförening och styrelseledamot i Gefle Gymnastikförening.